Idag är det den tjugofemte november. 
Vilken - som rubriken lyder - är avsatt för att vi ska stanna upp och inse att våldet mot kvinnor måste få ett slut. Statistik visar att var tredje kvinna blir någon gång under sin  livstid utsatt för våld av något slag, och med våld menar jag så väl fysiskt och psykiskt som emotionellt och sexuellt. 
Vi lever inte på femtonhundratalet längre där kvinnor automatiskt befann sig i underlägre; vi lever på tvåtusentalet vilket betyder att alla människor på denna planet - han, hon och hen - har samma rättigheter och ska behandlas på samma sätt. Punkt. Jag tycker att det är otroligt skrämmande att kvinnor inte ses ha samma värde eller kan prestera lika bra som en man; både i Sverige men framför allt i U-länderna. Hade jag haft svar på hur vi ska gå tillväga för att lösa detta hade jag mer än gärna delat med mig, men jag har ett lika dåligt svar på den frågan som resten av världen; det går inte att ändra på någon annan, du kan bara ändra på dig själv. 
 
 
Jag vet själv hur svårt det är att ta sig ur sådana relationer, och situationer. Rätt vad det är så går det för långt, och har man riktig otur så ser man aldrig mer dagens ljus. Jag tänker därför passa på att tipsa om Kvinnojouren som finns runt om i vårt avlånga land, påpekas bör att jag för egen räkning aldrig varit i kontakt med dem, men jag vet att de finns och jag har hört att de ska vara bra. Det är ett första steg, men man ska också komma ihåg att det alltid är det första steget som är det svåraste. 
 
TAKE CARE
 
"Change your life today. Don't gamble on the future, act now, without delay."

Kommentera

Publiceras ej