Jag må ha hört många historier gällande övergrepp med olika händelser och många snedsteg, men jag har nog aldrig hört något i närheten av detta. Den här historien är så fruktansvärd och det enda den är laddad med är svek på svek, folk som inte vill reagera även fast de är mycket väl medvetna om vad det är som pågår och om en liten flicka vars livsöde mer eller mindre blir förpassat.
Jeanette Eriksson, som hon heter, har trots allt detta skrivit en bok som heter "När jag bli stor", som speglar några år ur hennes barndom. Det skrevs också om henne i tidningen Metro här för några dagar sedan.
 
I intervjun som hon gjorde för Tv4 i morse tog hon gång på gång upp hur dagens samhälle inte vill se; de vill inte prata om övergrepp eller incest och heller inte hjälpa dem som behöver hjälpen som mest. Hon berättar också att om incesten hon var utsatt för skulle ha ägt rum idag, så skulle ingenting ha varit annorlunda. Hon skulle inte ha fått den hjälpen hon behövde - och fortfarande behöver bör tilläggas - iallafall, och jag tror tyvärr att det är sant, Inte bara enskilt i hennes fall; jag själv är också ett tvättäkta exemplar på hur bristen på kunskap etc förstör så otroligt mycket. 
 
Jeanette Eriksson
 
Det hjälper inte att vanligt folk och högre makter i vårat avlånga land sitter bakom sina datorskärmar och gång på gång säger att "vi måste reagera, vi måste göra någonting, barnen behöver hjälp, vi måste öka kunskapen om övergrepp och incest" etc. Det hjälper inte att uttala sig om någonting om dessa personer fortfarande sitter på sina arslen bakom datorskärmen och fortsätter räkna på sina aktier; ingenting kommer hända då. Hur "svårt och tidskrävande" det än må vara så behöver samhället i stort - både på individualnivå men också som team - reagera och stå upp för dem som är osäkra på om de ens kommer se dagens ljus imorgon.
 
Som jag har sagt så många gånger förut; hör mer än gärna av er om ni har någon som helst idé om hur detta skulle kunna förändras. Jag är ju själv just nu uppe i det arbetet; att ta fram någonting som iallafall kan öka kunskapen om övergrepp bland de personer som har med barn att göra, och extraögon eller som sagt nya idéer skadar aldrig !
 
SPEAK UP
 
"There is no force like success, and that is why the individual makes all effort to surround himself throughout life with the evidence of it; as of the individual, so should it be of the nation."

1 kommentarer

Molly

27 Nov 2013 23:22

skit, 20 min av gåshud...

Kommentera

Publiceras ej