Det lönar sig att läsa på kan jag säga.
Tidigare idag tog jag min vanliga runda inne på instagram och fastnade för en post som sa att barnkonventionen idag fyller 24 år. Kul för dem som har barnkonventionen som lag i sitt land.
Sverige har inte det. 
Är inte det ganska skrämmande ? Jag personligen tycker att det är ett rent vansinne. Jag minns när jag gick i trean och vi fick lära oss om alla 41 (sak)artiklar och skriva och rita passande bilder till. Jag minns att jag valde artikel 31: "Varje barn har rätt till lek, vila och fritid."
Barnkonventionen finns ju till just för att varje barn ska ha och veta om sina rättigheter, vilket gäller alla människor under 18 år. Ett land kan inte bli straffat om det inte följer konventionen, det enda som händer är kritik och påtryckningar ifrån huvudkontoret i Genéve. Ingen domstol, ingenting. Visst, som ett helt land vill man inte ha det hängande över sig - det är ju inte direkt förmånsenligt, men jag menar, ärligt ?
I Sverige innebär detta att barnkonventionen endast ligger till grund för de beslut som fattas kring barn, och att lagen och/eller bestämmelsen korrigeras ifrån fall till fall. Det i sig betyder ju rent krasst att alla barn inte alls har samma rättigheter. Hjälp, säger jag. 
 
 
 
6: "Alla barn har rätt till liv, överlevnad och utveckling."
19: "Varje barn har rätt att skyddas mot fysiskt eller psykiskt våld, övergrepp, vanvård eller utnyttjande av föräldrar eller annan som har hand om barnet."
20: "Ett barn som berövats sin familjemiljö har rätt till alternativ omvårdnad."
 
Jag har alltid trott - till och med för tre dagar sedan - att barnkonventionen har varit en självklar lag i Sverige. Men icke. Och för att lägga in ännu en åsikt tror jag att det skulle vara enklare att döma skyldiga personer och ge barn den upprättelse de förtjänar; att kunna hänvisa till barnkonventionen skulle ju bespara oss på allt. Den är klar och tydlig och kan omöjligt skapa några som helst frågetecken.
 
Jag vet att det är fler än jag som har reagerat på detta, dock tidigare. Jag vet att det är svårt att påverka Sveriges beslutsfattare, men det skadar verkligen inte att försöka en gång till. Någonting som där emot gör mig uppriktigt förbannad är att jag läste någonstans att Barnombudsmannen har sagt något i stil med att den inte behövs införskaffas som lag. Nej men det är ju klart, Sverige är ju så fantstiskt och har inte alls några problem med våra barn. Allting är perfekt.
Under ytan ja.
 
“Make it a rule never to give a child a book you would not read yourself.”
 
 

Kommentera

Publiceras ej