Idag hos Ida fick jag lära mig ett himla bra knep för att kunna hantera/dämpa panikångest, (dvs väldigt stark ångest). Det handlar om att andas lungt och sansat, men att andas 'fyrkantigt'.

Allt runt omkring oss består ju av fyrkanter - bord, garderober, telefoner, papper, skrivbord... You name it. Och den här övningen är så simpel som att du tar något fyrkantigt, vi säger en bok, lägger den framför dig och drar med fingret/följer med blicken runt boken. På långsidorna andas du in/ut och på kortsidorna håller du andan. Automatiskt så tvingar du ner hjärtfrekvensen och du blir lugnare. Har provat faktiskt, dock utan ångest, och känner ändå effekt. Så vem vet, det kanske finns någonting som för en gångs skull fungerar på mig.


Svårare än så är det inte, fråga om ni inte förstår.
Ett himla bra tips faktiskt.

1 kommentarer

Helle

13 Apr 2012 12:58

Jag fick lära mig fyrkantsandning när jag låg inlagd på psyk första gången och numera andas jag i alla möjliga former ;). Ibland fungerar det att ta fasta på vilket föremål som helst i ett rum och föreställa sig att jag andas genom dess former. Det kan i bästa fall ta fokus ifrån det som känns tungt och frigöra lite energi i skallen.



Jag ska läsa ikapp lite i din blogg nu, har inte blivit mkt bloggläsande det senaste.



Kram

Kommentera

Publiceras ej